fredag 4 augusti 2017

Strömsrum, fredag


Idag sitter jag ute på landet och tittar ut genom fönstret. Regnskurar avlöser varandra och däremellan kommer solen och bländar och värmer och ropar att sommaren minsann ändå är här. Husbilar passerar utanför, stannar till. Ibland kliver de ur. Alla går till exakt samma ställe där de fotograferar träslottet. Under årens lopp har jag sett tusentals stått där och fotograferat.

Tvättmaskinen borde vara färdig nu. Kanske ska gå ner och hänga upp tvätten. Nu kommer det en skur igen. Den här helgen är jag lite kattvakt. Samma helg som jag förra året förlorade min katt. Aldrig glömmer jag känslan när jag åkte hem från veterinären med en tom kattbur och hur jag såg matskålen med lite torrfoder på köksgolvet och visste att det aldrig skulle bli uppätet.

Det är blandade känslor. Husdjur är perfekta när man vill ha någon att bry sig om. Jag saknar den känslan. Men livet utan husdjur är fritt och har gett mig massor med tid och delvis ett annat liv och nya vänner.

Nu skiner åter solen, jag har en tvätt att hänga och så åker jag in till Kalmar och äter något och minglar lite. Sommarlovet är på upphällningen. Om en vecka väntar åter skolmat och Luthers katekes och dagarna får en annan struktur.

(Ingen polaroidbild idag. Hittar ingen här hemifrån och inser att jag inte tagit några polaroidbilder här ute i sommar, så det blir en Tri-X i stället. Får ta ett varv med polaroiden sen, för det är fint här.)





Inga kommentarer: