tisdag 9 maj 2017

Det satt en femton år gammal rulle i kameran


Ny rulle i kameran och jag tog fyra bilder i Figeholm. Det var en solig majdag, den tolfte för att vara exakt och året var 2002 och det var Köpingsvandring längs Lidbacken, Marknadsgatan till torget. Sen tog jag två bilder vid en student i början av juni.

Under sommaren lånade jag en digitalkamera och under hösten 2002 köpte jag min första egna digitalkamera. Den gamla Canonkameran, en kompakt Prima AF-7 med en färgrulle, där sex bilder var exponerade, blev kvar. Och har följt med i flera flyttar.

Nån gång var jag klok nog att plocka ut batterierna ur kameran. Men rullen satt alltjämt kvar med sex exponerade bilder. Ända fram till maj månad 2017 när jag som vanligt såg den där inne i skåpet och plötsligt tog fram den, klämde lite på den och tänkte att "va fan, den ska inte ligga där"…

Jag hittade ett par dubbel-A-batterier och provade att ta en bild. Den lät lite seg, inget distinkt ljud från slutaren, men den drog fram rullen. Provade att ta en bild till, nu blev det mer klickljud från slutaren och sen åkte jag till mina föräldrar och fotograferade upp resten av rullen utan nån aning om resultatet. Det var kul. Walters foto i Västervik framkallade filmen och scannade rullen och här är resultatet…







Inga kommentarer: