fredag 20 januari 2017

Stegen i nysnön mellan gravarna


För nån vecka sen skulle jag gå en promenad. Det var nysnö och fyra minusgrader och mörkt. Ingen idé att försöka med nån polaroid. Jag tog inte med någon annan kamera. Inte ens mobilen.

Jag gick från Sturegatan över Esplanaden och Hallströmsgatan. Ner till hamnen. Sen in mot centrum, förbi järnvägsstationen. Sen Storgatan upp och i kanten av stadsparken såg jag första bilden. En cykel slängd i nysnön. Snyggt låg den där över snön. Inga steg omkring den. Jag hade ingen kamera, utan såg bilden och memorerade.

Traskade vidare medan jag funderade på om man ändå inte skulle ta en digitalkamera med sig ibland. Jag gick upp förbi Corner och rundade kyrkogården. Då såg jag den andra bilden.

Nysnö över gravarna. Mellan två av gravarna var det spår av en katt. Kissen hade vandrat fram till den första stenen och in bakom. Sen fram igen och i en båge vidare till nästa sten.

Jag hade ingen kamera med. Insåg också att det aldrig hade gått att ta den bilden med en polaroid. Vita spår i vit snö och allt i becksvart mörker. Aldrig. Jag hade en kvart hem därifrån och hade kunnat gå tillbaka och ta bilden. Men det blir aldrig samma sak då. Jag visste att bilden var förbi. Förlorad.

En vecka senare var jag tillbaka. Jag gick exakt samma promenad. Det hade både braskat och slaskat under veckan. Det var fem minusgrader och ett hårt istäcke på trottoarerna. Men den här gången hade jag en kompaktkamera liggande i fickan. Som för att förnedra mig själv över de missade bilderna gick jag samma väg.

Jag kom fram till kyrkogården. Rundade stenmuren och gick längs gravarna. En svart katt kom ut och skyndade på stegen när den såg mig. Jag såg graven. De små fotstegen var kvar, men en veckas tö och frost om vartannat hade gått hårt åt spåren.

Jag tog i alla fall min bild. Konstaterade att månen såg ut som en punkterad fotbolll där den låg i gluggen mellan Ellen Keyskolan och sjukhuset. Den ruvade liksom över ambulansgaraget och alla ljusen bortifrån Gränsö på andra sidan.

En ambulans svängde in mot garaget och på andra sidan klev en gammal tant ut från akuten. Hon hostade och harklade och spottade en loska och jag skyndade på stegen.

Inga kommentarer: