lördag 12 november 2016

Jag mötte godheten i Kalmar – två gånger





Jag skottade fram bilen idag och valde rätt bil på parkeringen, det var min. Sen åkte jag söderut genom Kalmar län. Längs vägen västerut mot Gladhammar så växte snölagret och nådde kanske sin kulmen nånstans runt Misterhult. Sedan minskade det.

Stannade till vid mitt, numera, fritidsboende i Mönsterås kommun och hämtade upp en bunt böcker. Det var tio grader inomhus och en decimeter tjockt lager is på vägen utanför. Postlådan var full med reklam trots klistermärket om Ingen reklam tack. Tänk om Svensk Direktreklam kunde anställa läskunniga utdelare. Men det är väl ett i-landsproblem.

Hade ett ärende till Ikea och passade på att äta i Kalmar. Där var det barmark. Inte en snöflinga. Det var kö till parkeringsautomaten. En yngre kvinna gick runt och verkade inte stå i kön men var ändå intresserad av automaten och verkade nervös. När det var min tur så kom ett yngre par fram och frågade kvinnan om hennes namn. När hon svarat så plockade mannen fram hennes bankkort som hon tydligen glömt i automaten. Paret hade dröjt sig kvar och hoppats att hon skulle dyka upp. Det finns hopp om mänskligheten.

När jag stillat hungern och klev ut från restaurangen så sprang jag ihop med fotografen Jan Nordström. Finns det någon mer godhjärtat person. Han är en mångkonstnär med föreläsningar, foto och målning. Han gör världen lite bättre genom att sprida godhet omkring sig. Senaste åren har han gjort olika påhittiga utställningar och happenings och följt Kalmar FF och Peter Lemarc med kameran. Den senare har snart en ny skiva på gång med Jans bilder.

Bilderna i det här inlägget har inget med texten att göra. De kommer från Oskarshamn, Dublin och Västervik.

Inga kommentarer: