lördag 8 oktober 2016

När man flyttar så börjar man på ett nytt kapitel


Den gångna veckan har jag flyttat från ett gammalt sekelskifteshus till en 60-talslägenhet från början av miljonprogrammet. Det är femte gången jag bor i en sån lägenhet. 

Första dagarna kände jag mig plötsligt 25 år yngre. Mindes mina första fina lägenheter. Återigen har jag fått ett rustikt kök med riktiga lådor och skåp. Det man behöver finns, utan en massa krusiduller vilket passar mig perfekt. Jag är en notorisk uteätare som då och då kokar ihop en gormandmåltid här hemma. Jag är lite gammalmodig och har exempelvis aldrig ägt nån micro...

Väggarna är ännu så länge kala, men annars så är det mesta på plats. Jag behöver också en stor skänk eller byrå där jag kan ha alla mina bilder och anteckningar. Behöver även förvaring till min fotobokssamling.

Det är inte kul att flytta. Men det är mycket bra för själen och utvecklingen att komma till nya platser. Jag minns när jag flyttade till en fin tvåa i Figeholm för tjugo år sen. På allvar tänkte jag då att jag skulle bo där resten av livet. Men fem år senare gjorde jag det bästa valet i mitt liv – att flytta från Figeholm.

Det kan närmast liknas vid en flykt. Jag flydde från nåt gammalt till nya äventyr. På nya platser tvingas man bryta invanda rutiner. Man måste tänka nytt. Dessutom stöter man ihop med nya människor. Alla dessa nya möten blir kontakter som leder till föreningar, arbeten, aktiviteter som aldrig blivit av annars.


Inga kommentarer: