söndag 18 september 2016

Veckans bilder och bilden som aldrig blev #37


I fredags kväll satt jag ute på landet och lyssnade på tystnaden strax innan solen skulle gömma sig bakom trädtopparna. Kossorna gick och betade i hagen strax intill. Jag hörde en smäll, ungefär som om man slår en stor gren mot en trädstam. Tänkte att det nog var en kossa som kliade sig mot nåt träd.

Efter nån halvminut small det till igen på samma sätt. Åter tystnad. Men efter några sekunder så började det smattra som ett fyrverkeri följt av ett stort brak och delar av en gammal ek ramlade sönder bakom mig. Jag reste mig och tittade på förödelsen. Kossorna tittade kort ditåt, innan de återgick till betandet. Jag funderade över varför ett förmodligen flera hundra år gammal träd plötsligt ger vika, trots att det nästan var vindstilla.

Jag satte mig åter till ro en nån kvart. De sista solstrålarna försvann i träden framför mig och jag reste mig upp och fick se att alla kossorna gått bort till trädet som de omringade och stod och mumsade färska löv ifrån. En vacker bild som aldrig blev tagen...





Inga kommentarer: