torsdag 11 augusti 2016

Ostadigt väder ger tid till inramning och läsning


Jag har tappat räkningen på hur många regnskurar det kommit idag. Nöjde mig med att åka till Rökeriet och köpa lite färsk abborre och rökt ål och ett par nykokta kräftor. Några strömmingar följde med också.

Startat igång min ramverkstad, det ständigt pågående projektet med att rama bilder till nåt som nån gång kanske ska bli en utställning. Nu har jag också en deadline att hålla. Det måste bli färdigt innan septembers utgång, för i oktober ska bilderna hängas upp på Lofta café, mellan Gamleby och Valdemarsvik.

Att rama in bilder är ändå avkopplande för själen. Rogivande terapiarbete. Först ska bilden passas in i passepartoun på masonitskivan. Jag använder ett par tegelstenar av Ivar Lo Johansson och Jan Myrdal för att det inte ska röra sig. Sen är det dags för taveltejpen och en T-upphängning. Därpå sätter jag fast clipsen som tråden knyts i och sen ska hela paketet in i ramen och kilas fast. Jag kör utan glas för att slippa blänket. Det är en metod som funkar för mig! När jag gått runt på olika fotoutställningar senaste åren så har jag förstått att det finns miljoner olika sätt att visa bilder.

När jag tröttnar på inramningen så plockar jag fram Plura eller Generation Loss och läser en stund. Två mörka böcker är ingen bra kombo egentligen, men det är som det är...


Inga kommentarer: