tisdag 9 augusti 2016

Åtta bilder från en Östgötaresa


 Känns lite som att jag är på flykt, och det kanske jag är. Flykt från saker jag måste ta tag i. Men också på väg mot nya äventyr. Bland annat kommer jag göra en egen planketutställning på This is Hultsfred – med bilder från festivalen.

Hur som, jag tog bilen till mitt nordliga grannlandskap Östergötland. Tänkte ta en tripp i kölvattnet där vi seglade varje sommar när jag var barn i det tidiga 80-talet, men nu via landvägen. Jag och brorsan gjorde en sån här resa för tjugotalet år sen. Idag gjorde jag den solo. Började med Valdemarsvik, Fyrudden och Gryt. Säsongen är över och det var inte många turister.

I Valdemarsvik låg Lasse med potatisbåten Venus och skrapade friborden. En stöddig turist frågade honom om han tyckte det var kul. Det måste göras, svarade Lasse. Turisten fortsatte med "hur lång tid tar det" varvid Lasse replikerade "jag vet inte, jag har ingen brådska, jag stressar inte, det har jag aldrig gjort". Turisten fortsatte med att "då har du inte haft mitt jobb", som om det vore en status i att leva ett stressigt liv...

Jag fortsatte till Söderköping och smörjde kråset på Söderköpings brunn, kollade floran i Örtagården och besökte en fantastiskt fin bokhandel/antikvariat där jag hittade en gammal Tore Johnson för 95 kr. Köpte även Elizabeth Hand "Generation Loss" som jag blivit nyfiken på. En thriller med en fotograf i huvudrollen.

Jag hann även med ett besök i Rådhuset där det lokala kulturlivet ställde ut textil, keramik, smide, konst och foto. Sen åkte jag ut en sväng till Stegeholms gamla ruin där inloppet mot Söderköping och Göta Kanal passerar. Det satt några pensionärer och drack kaffe allt medan linfärjan for fram och tillbaka över det lilla sundet. Turisterna hade lämnat över landskapet till partisanerna och jag pratade gamla minnen från Stegeholm med kvinnan på caféet...








Inga kommentarer: