måndag 24 maj 2010

Oknörundan 2010 – del II


Rally. Det är mycket folk ute på vandring i skogarna när Oknörundan körs. De första bilarna börjar komma. Efter förra årets rally insåg jag att de bästa bilderna får man vid de kraftigaste kurvorna.


Längs med raksträckorna hinner bilarna få upp ordentlig fart och det är bara dammet som är kvar.


Bor man längs vägen och har ett bekvämt tak där man har utsikt över vägen så kan man ju ligga på första parkett och både sola och kolla rally.


Vi varje vägkorsning finns det vägvakter. I den här korsningen där det är mycket publik blåser vägvakten i en visselpipa för att varna varje gång en bil är på gång.


Några är lite mer försiktiga. Bakom en husknut är man skyddad när bilarna dånar förbi. Fortsättning följer.

Niklas Melin som körde fyrhjulsdrivet, med startnummer 118, har filmat den här sträckan. Han startade sist och jag hade inte möjlighet att stanna så länge, därför har jag ingen bild på honom. Men hans film finns här. Håll i er! Har även hittat en film med nummer 100 Kristoffer Thörjesson som kör en Opel Ascona.

6 kommentarer:

jakob sa...

Men Tomas, på första bilder står du väll i ytterkurva? inte bra! Kan gå illa, titta fotografen när andra bilen kommer, han har tur!

tomasrj sa...

Jakob: Jo jag stod i ytterkurva och det kändes otrevligt, men bilderna blev bra. Hade jag stått i en innerkurva hade det inte blivit nån sladd på bilderna. Men efter att ha sett Niklas Melins film så känns det tryggare, exakt 2,19 passerar han där jag stod.

jakob sa...

jo jag vet mkt bättre då ju :P

Sofia sa...

måste få säga att jag berörs av dina bilder! du fångar verkligen ögonblicket och det känns så lätt att fota när man kollar på dina bilder. Älskar verkligen Rally och du missar något om du inte åker på flera tävlingar! Det finns så många olika personligheter på ett och samma ställa som dock har ett gemensamt intresse--> RALLY. Var själv där på Oknörundan. Helt toppen var det!

tomasrj sa...

Tack för alla vänliga ord i din kommentar Sofia. Att det finns personligheter i rally har jag förstått. Det här var mitt andra rally och där valde jag också att fokusera mer på både förare och publik.

På din blogg ser jag bilden som jag inte lyckades få till, nämligen där det blir en ordentlig bredsida med mycket däcksprut. Det hoppas jag få till nästa gång ;)

Sofia sa...

Tack! Jag blev riktigt nöjd över den bilden :) Har flera sådana på datorn! Jag uppskattar verkligen rally. Det ligger mig så varmt om Hjärtat. har själv varit med och åkt. Hoppas du har fått mersmak av rally, så att du kommer att åka på flera! :D jag tror det är i Åtvidaberg i Helgen :) Tror jag ska dit!

jag följer denna blogg med nöje!