tisdag 31 juli 2007

Några rader apropå Ingmar Bergmans död


Redan vid elva igår, när dödsbudet gavs på radion, så påbörjade jag en artikel om Ingmar Bergman. Men den blev inget bra.

Ingmar Bergman skildrade borgarklassens problem, som Jinge skriver. Till skillnad från Jinge så blev jag tagen av Bergmans filmer. Igår skrev jag nåt i stil med att det behövdes ett andrum efter filmerna för att smälta intrycken och neutralisera känslorna.

Esbati beskriver ungefär vad jag skrev igår. Marcus Birro tar i lite mer, utan att överdriva.

Igår introducerade jag en liten Bergmanfestival för mig själv, medan regnet dansade utanför. Sjunde inseglet såg jag om. Och nu är roadmovien Smultronstället, Hets, Tystnaden och Fanny och Alexander på gång för de närmaste dagarna.
- Vem är du?
- Jag är döden.
- Kommer du för att hämta mig?
- Jag har redan länge gått vid din sida?
- Det vet jag.
- Är du beredd?
- Min kropp är beredd men inte jag... Vänta ett tag!
- Så säger ni alla, men döden lämnar inga uppskov.
Upptakten till ett schackparti med döden från Sjunde inseglet
Och inspirerad av hans bilder, särskilt Sjunde inseglet, så var jag i Misterhult idag och plåtade kyrkan och försökte få lite Bergman-känsla över bilden.

Andra bloggar om: , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara kommentera den otroligt snygga bilden! Har du tagit den?
/chris

tomasrj sa...

Tack! Jag har tagit alla bilder på bloggen.

Angående den här bilden så är den tagen på östra kyrkogården i Misterhult. Det var vid sextiden på kvällen och solen fanns där på andra sidan kyrkan så jag fick en idé. Jag letade och provade på några gamla träkors innan jag fick rätt motljus. Önskar att jag hade kunnat få fram den spindelväv som faktiskt fanns under tvärslån på höger sida av korset. Sen har jag bearbetat bilden i photoshop. Svartvit med lite gult filter, med rött i kanterna. Samt lite mer kontrast samt oskärpa i kanterna.

Anonym sa...

Ett gott photoshop-jobb :-).

Bara döden och ett schackbräde som fattas!

Anonym sa...

Du skriver lika bra som du tar bilder - varför inte den vackra herrgården som finns i Misterhult nästa gång?

jag tycker också att Bergmans filmer är riktigt bra. Har du sett Fängelse?

/B-måla

tomasrj sa...

B-måla: Nej, filmen Fängelse har jag ännu inte sett. Misterhults gård är magnifik. Kul att du kände till den. Det är ju min hemsocken.