Folkpartiledaren Lars Lejonborg påstod i en intervju med Ekot förra veckan att mobbningen ökar på skolor.
Ordningen i den svenska skolan blir allt sämre. Det blir mer skolk, mer stök, mer mobbing. Lärarna behöver större befogenheter.Men är detta sant? När det gäller skolk finns ingen sammanställd statistik hos varken Skolverket eller hos Sveriges kommuner och landsting. Därför kan man inte dra några slutsatser där. Folkpartiets påstående saknar alltså grund.
Lejonborg i Ekot
Mobbningen då? Skolverket tar emot anmälningar om mobbning. Antalet anmälningar ökade under slutet av 1990-talet fram till en dyster toppnotering 2002. Men därefter säger statistiken tvärtemot folkpartiledaren att trenden bröts, att antalet anmälningar minskat och legat på en jämn nivå därefter. Hur förklarar Lejonborg det här?
- Jag reser ju väldigt mycket i skolor och lärare är förtvivlade.Även när det gäller mobbningen saknar alltså Folkpartiet och Lars Lejonborg någon grund för påståendet. Trots det framhärdar man i att ordning och reda ska betygsättas.
- Men statistiken, frågar reportern.
- Det beror på vilken statistik man tittar på, det är lite olika statistikserier. Den serie jag tagit del av visar att mobbningen ökar.
Lars Lejonborg i P4 Extra.
Lejonborg gick troligen själv i den gamla sortens skola, där rottingen var närvarande och där eleverna skulle sitta tysta och lyssna och ta emot. Om han hade gått i skola idag så hade han lärt sig att reflektera kritiskt för att på så vis kunna skapa ett rättvisare samhälle.
Då hade han säkert lärt sig att hantera källor och att granska dessa innan man påstår något. Då hade sannolikt Lejonborg inte haft någon grund för sin önskan att införa betyg i ordning och reda.